Alea iacta est, 2003

50. Biennale w Wenecji (formuła: sen – marzenie – konflikt), Pawilon Polski, fragment pracy
fot. Andrzej Świetlik

gra jest marzeniem o wygranej
gra jest archetypiczną formą sytuacji konfliktowej
gra jest najprostszym symbolem relacji marzenie-konflikt

Formuła: „sen – marzenie – konflikt” w swoich elementach znana jest człowiekowi na co dzień, albowiem codziennie śpi, marzy (we śnie i na jawie) oraz popada w mniejsze lub większe konflikty różnych rozmiarów (od konfliktów między jednostkami aż po konflikty z samym sobą). Sprowadzenie do jednego dzieła sztuki staje się wspólnym mianownikiem marzenia i konfliktu.

Można je traktować dosłownie lub w przenośni i w zależności od tego, czy w jednej czy w drugiej wersji pokrywają się ze sobą możemy nimi dywagować na płaszczyźnie dzieła sztuki.

Gra w kości – wynalazek homeryckiego mędrca Palamedesa – zakłada, że gra się z kimś o coś (tak jak np. gra rycerza ze śmiercią w filmie Bergmana „Siódma pieczęć”), ja zaś – korzystając z jego wynalazku – zakładam możliwość gry z samym sobą o „nic”.

Stanisław Dróżdż

Interpretacje:

Alea iacta est, Paweł Sosnowski, Projekt polskiej ekspozycji na 50. Biennale w Wenecji 2003
Alea iacta est, Elżbieta Łubowicz, Stanisław Dróżdż: Miłość do słowa, miłość do rzeczy